Lantis werkt aan elektrisch deelfietssysteem in Antwerpse Vervoerregio en Waasland

08/10/2020

Lantis werkt aan elektrisch deelfietssysteem in Antwerpse Vervoerregio en Waasland

Lantis is samen met de Vervoerregio Antwerpen op zoek naar een uitbater voor een elektrisch deelfietssysteem. De bouwheer van de Oosterweelverbinding wil vanaf volgend jaar belangrijke mobiliteitsknooppunten, zoals Park and Rides of treinstations, uitrusten met elektrische deelfietsen. De werken aan de Oosterweelverbinding zullen namelijk heel wat impact hebben op het verkeer in de regio rond Antwerpen en het Waasland. De elektrische deelfietsen bieden een comfortabel en filevrij alternatief om je te verplaatsen. Het is de eerste keer dat er een elektrisch deelfietssysteem op zo’n grote schaal in Vlaanderen zal worden uitgerold. 

Tegen 2030 moet 50 procent van de verplaatsingen op een duurzame manier gebeuren. Het bestek dat Lantis vandaag in de markt zet, speelt daar op in. Samen met de Vervoerregio Antwerpen, goed voor één miljoen inwoners, zoekt Lantis een dienstverlener die alle belangrijke mobiliteitsknooppunten in de vervoerregio en in enkele aangrenzende Wase  gemeenten kan uitrusten met elektrische deelfietsen. Die knooppunten omvatten onder andere Park and Rides, treinstations en belangrijke bus of tramhaltes. Het basisnetwerk dat zo ontstaat kan op vraag van gemeenten, bedrijven of organisaties verder uitgebreid worden met gewone deelfietsen voor korte verplaatsingen. 

Deelfietssysteem operationeel in 2021 

Eerder dit jaar lanceerde Lantis een oproep naar de sector om zich kandidaat te stellen. Op basis van een aantal voorwaarden werd een eerste selectie gemaakt. De weerhouden kandidaten ontvangen nu het bestek zodat ze een voorstel kunnen formuleren. Die worden vervolgens beoordeeld op prijs en gebruiksvriendelijkheid. De voorstellen moeten bovendien blijk geven van duurzaamheid en innovatie. Het winnend voorstel wordt begin volgend jaar bekendgemaakt. Zo kan het deelfietssysteem in 2021 worden uitgerold.

De stad Antwerpen doet al heel veel om de modal shift te realiseren maar op schaal van de vervoerregio is er de nood aan een bijkomend aanbod. De (e)-fiets is voor steeds meer mensen een valabel alternatief voor de auto. Finaal dient zich hier een potentieel aan om tegen 2021 een netwerk uit te tekenen dat elektrische fietsen aanbiedt in de regio tussen Sint-Niklaas en Wuustwezel en te beheren als 1 systeem. De Vervoerregio Antwerpen toont zich hiermee de meest ambitieuze regio in Vlaanderen.

Voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen, Koen Kennis