Start Openbaar Onderzoek P+R Stabroek
04/02/2025In Stabroek legt Lantis de tijdelijke Park and Ride Stabroek aan ter hoogte van Laageind en het op- en afrittencomplex Stabroek. Tegelijkertijd zal ook het kruispunt met de Park and Ride verbeterd worden. Vanaf 3 februari start het Openbaar Onderzoek voor de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag.
De bestaande, doodlopende weg wordt opnieuw aangelegd als een rondweg (enkelrichting) van waaruit de parkeerplaatsen bereikbaar zijn. Er is plaats voor 86 auto's, waarvan 5 parkeerplaatsen voor mindervaliden. Daarnaast maakt een nieuw voetpad vanuit de parking de verbinding naar de overdekte fietsenstalling en de bushalte langs de N111-Laageind.
Deze werken optimaliseren het kruispunt aan de Park and Ride. Zo verbetert de fietsveiligheid langs de N111-Laageind, specifiek ter hoogte van de toegangen tot Aertssen nv. Het kruispunt is bovendien ook beter aangepast aan de verwachtte toename van kruisbewegingen met de komst van de nieuwe Park and Ride. De focus ligt hierbij op de fietsbeweging komende van het complex Stabroek, aangezien fietsers richting de dorpskern van Stabroek hier hoge snelheden halen.
Lantis start de werken aan de P+R Stabroek in de zomer van 2025. In het kader van de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag loopt het openbaar onderzoek vanaf 3 februari tot en met 4 maart 2025.
Vlot naar Antwerpen tijdens de Oosterweelwerken
Tijdens de Oosterweelwerken op Rechteroever neemt de capaciteit op de R1 tussen het complex Merksem en het complex Schijnpoort af. Tegelijkertijd is het complex Merksem afgesloten vanen naar het noorden. Daarom wordt er bijkomende verkeershinder verwacht op de corridor A12, die de verbinding vormt tussen Nederland en de stad Antwerpen.
Om de verkeersdruk te milderen is het noodzakelijk om enkele maatregelen te nemen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Lantis stimuleert daarom alternatieve vervoerswijzen (modal shift van auto naar fiets en openbaar vervoer, of de combinatie van beiden) om zo het autogebruik van en naar Antwerpen te beperken en doorstroming en veiligheid te waarborgen.
Een concreet voorbeeld van zo’n maatregel is de realisatie van de nieuwe P+R aansluitend bij de bushalteplaats in Stabroek. Met een frequentie van vier snelbussen per uur in de spits pendel je zo vlot van en naar Antwerpen.